När ska jag lära mig….

För två år sedan bokade jag tid hos en kiropraktor.  Vilket jag kanske skulle ha gjort tidigare då jag i ett halvår hade haft  konstant molande och trötthetsvärk i nedre delen av ryggen. Dessutom var jag sned och alla muskler runt omkring inflammerade efter att under en längre tid överkompenserat för att hjälpa ryggen med stabilisering. Efter flera besök blev jag återställd, så skönt att äntligen bli av med ryggproblemet. När ryggen blivit stabil började jag att löpträna och numera vet ni som läser min blogg att jag springer ca 3 mil i veckan. Under två år var jag symptomfri.

Sedan i juni i år har jag utav flera anledningar gått och spänt mig och sakta har ryggkänningarna kommit tillbaka. Men då kan man ju tro att jag borde ha lärt mig från förra gången att jag borde gå direkt. Ju fortare man går dessto fortare går det att åtgärda. Men med allt runt omkring mig så nonchalerade jag ryggen, fortsatte ett springa med sned rygg. I dag, november, ett halvår senare, gick jag.

Så nu är det bara att börja om från början. Ispåse till inflammationen, röra på mig, tänka på mina rörelser och boka flera tider hos kiropraktorn. Hm, man kunde ha lagt pengarna på något roligare.

Löparförbud än så länge men promenera kan jag dock. På måndag ska jag dit igen, så får vi se. Men enligt kiropraktorn så gällde det att få ordning på ryggen först och sedan snällt göra stabiliserings övningar hemmavid (cirkelträning) efter varje löppass. Så denna gång tänkte jag att jag snällt skulle lyssna på ”doktorn”. Läste förresten i senaste ”Aktiv träning” tidningen att löpare som ägnar sig åt styrketräning förbättrade sin löparekonomi. Det vill säga de gjorde av med mindre energi när de löper och blir därför snabbare.

Hm kanske ska man ha det som mål 2014. Jag som tycker att styrketräning är det tråkigaste och omotiverade som finns.Men med all min löpning och svaga rygg och mage så är det styrketräning som gäller.

Så nu är det som det är…på fredag blir det på med IQ-västen och ge mig ut på en lång promenad istället för den inplanerade löpturen.

2014

Men morgondagen bjuder på något helt annat. I morgon blir det date med maken. Middag och sedan Jonas Gardells show på Maximteatern. Det ska bli så roligt!

Skärmavbild-2012-11-27-kl.-18.57.36

Må så gott!

//Jenny//

Det här inlägget postades i Event, Familj, Löpning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till När ska jag lära mig….

  1. haenunderbardag skriver:

    japp nu är det bara att ta nya tag och lyssna på kiropraktorn så att du blir bra och kan springa alla roliga lopp med mig nästa år : ) Hoppas att ni får det skoj imorgon när ni ska på Jonas Gardell, kram

Kommentera

